Štúdie ukazujú, že kontakt detí s technológiami by mal byť obozretne riadený a neustále kontrolovaný. Pre každú vekovú skupinu sú určené limity používania aj odporúčania na obsah, ktorý by deti mali alebo nemali vidieť. Po ich prekročení je potrebné zasiahnuť. Možno to spôsobí nával zlosti či plač, no v konečnom dôsledku svojmu drobcovi len pomôžete.

0 – 2

Deti do dvoch rokov by nemali byť technológii vystavené vôbec – žiadne rozprávky na tablete, televízore či počítači. Priveľmi farebné a rýchlo sa pohybujúce obrázky vaše bábätko spracúva len ťažko, čo môže spôsobiť poruchy spánku či neschopnosť sústrediť sa na jednoduchšie a pomalšie činnosti.

3 – 5

Drobci od 3 do 5 rokov majú povolenú hodinku denne, samozrejme v prítomnosti rodiča. Ideálne sú poučné obsahy – deti chodia zo škôlky s mnohými otázkami, ktoré vedia často pekne vysvetliť obrázky či videa na internete. Vhodné sú tiež logické hry, pri ktorých treba veci myšou či prstom posúvať, skladať, klikať. Tie cibria jemnú motoriku aj reakcie.

6 +

Po nástupe do školy sa technologická vlna už dá obmedziť len ťažko. Prichádza prvý mobilný telefón, ktorý majú deti pri sebe často stále a preto nie je možné ich kontrolovať, ako dlho a na čo ho používajú, v škole sa pracuje s tabletmi a počítačmi, za domácu úlohu dostanú niečo vygoogliť. Odporúčaný limit používania technológií pre školákov je pritom stanovený len na dve hodiny denne. Štatistiky však ukazujú, že drobci trávia pri tablete, smartfóne či počítači až pätkrát viac času.

Kedy stlačiť „vypnúť

Presné odporúčania samozrejme neexistujú. Ak je dieťa na počítači dlhšie, no využíva ho rozumne, napríklad na logické hry, vyhľadávanie potrebných informácií, sledovanie dokumentov či čítanie, nechajte ho. Je dôležité, aby si uvedomilo užitočnosť technológií a to, ako mu môžu pomôcť. Ak však neustále kliká myšou a hrá nezmyselnú hru, prípadne sleduje videá s minimom informácií, no množstvom sileného smiechu, nájdite mu radšej inú aktivitu. Ponúknite mu vhodnú netechnologickú alternatívu a vysvetlite, prečo mal dnes už počítača dosť.

Prečo?

Bolo preukázané, že práve nadmerné množstvo rýchlych impulzov v hrách či filmoch má priamy vplyv na vývoj detského mozgu a súvisí s poruchou pozornosti či záchvatmi hnevu. Oproti digitálnemu svetu sa ten reálny jednoducho nehýbe dosť rýchlo, čo drobcom niekedy veľmi prekáža. Elektronické modré žiarenie tiež ovplyvňuje schopnosť mozgu upokojiť sa a zaspať, preto večer všetku techniku odložte a vytiahnite namiesto toho napríklad knihu.

Netreba zabúdať ani na fyzickú aktivitu – dieťa by malo aktívne športovať minimálne také množstvo času, ako presedí pri počítači. Obzvlášť kolektívny šport skvele trénuje sociálne zručnosti, koordináciu a schopnosť pracovať so svojim telom. Tieto veci deti žiadna počítačová hra nenaučí.

Technológia nám prináša veľa výhod, ktoré sa ale nová generácia musí naučiť správne využívať. Je zdrojom okamžitého šírenia myšlienok, kreatívnych nápadov aj dôležitých aktualít. Tajomstvom je vedieť si z nich vybrať to správne. A práve to je úloha rodiča. Ukázať dieťaťu to dobré, čo mu technika môže ponúknuť.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


+ 1 = 5